2017/01/03

Tekne Seçiminde Gövde Yapılarının Önemi

gonenmarine
Büyük gün geldi ve artık kendinize uygun bir tekne-yat alma hevesinizi hayata geçiriyorsunuz. Peki ilk olarak neye dikkat etmeniz gerekiyor?

Estetik oluşuna mı? :) Elbette çok önemli ama esas olan buz dağının görünmeyen kısmı yani su altında kalan gövde yapısı. Hızdan, sürüş kolaylığına, kullanacağınız motor gücünden, dalgalı sulardaki dengesine kadar her şeyi gövde belirler. Siz yine estetikliğine bakın elbet ama kullanım amacınızı belirleyip gövde yapılarına göre tekne tiplerini anlattığımız makalemizi de okumayı ihmal etmeyin.

GÖVDE YAPILARINA GÖRE TEKNE TİPLERi:
1-Deplasman
2-Yarı deplasman
3- Kayıcı (Planning) olmak üzere üçe ayrılmaktadır.

gonenmarine
Deplasman tipi gövdelerde tekneler daha fazla suya gömülüdürler. Su altı formu derin ‘V’ şeklindedir. Tekne ileri hareket ederken suyu ileri doğru iter. Tekneyi tanımlayan en önemli özelliklerden birisi deplasmandır. Herhangi bir anda, bir teknenin gerçek deplasmanı, onun serbestçe yüzerken taşırdığı suyun hacmi veya ağırlığıdır. Bununla birlikte tekne tasarımcıları için deplasman, mürettebatı tam, bütün tankları ve ambarları üçte iki doluyken bir deniz aracının toplam ağırlığı demektir.  Deplasman tip teknelerde hız belirli bir sınırın üzerine çıkamaz. Örnek olarak verecek olursak 25-30 fitlik bir teknenin maksimum hızı 7-8 knot üzerine çıkamaz. Bu tip tekneler stabil, konforlu ve ekonomik seyir yapan teknelerdir. Ve oldukça fazla yük taşıma kapasiteleri vardır. Performansları yüklemeden dolayı fazla etkilenmez


gonenmarine
Yarı deplasman tipi teknelerde ise hız biraz daha fazladır; deplasman tipi teknelere göre daha hızlı giderler. Su altı formu daha az derin ‘V’ şeklindedir. Düşük hızlarda ise deplasman tipi teknelere göre daha az etkindirler. Düşük hızlarda yakıt tüketimleri biraz daha fazla olup günümüzde oldukça yaygınlaşan bir çok trawler yat yada motoryat bu gruba girebilir.






gonenmarine
Kayıcı (Planning) tipi tekneler ise oldukça hızlı teknelerdir. Seyir hızlarında pruvaları suyun üzerindedir. Planning durumuna geçtiklerinde oldukça stabil tekneler olmakla birlikte düşük hızlarda etkinlikleri azalır. Deplasman tipi teknelere göre daha az konforlu, daha az stabil teknelerdir. Bu teknelerde yük aktıkça performans kaybı kaçınılmazdır. Düşük hızlarda bir deplasman teknesi gibi hareket eden kayici tekneler, hızın yükselmesiyle suyun yüzeyine tırmanırlar. Teknenin altının düz olması suyun yüzeyinde ilerlemek için çok elverişli ise de, suya tutunan yüzeyin az olması dümen hakimiyetini zorlaştırır. Aynca formu böyle olan bir tekne en küçük bir dalgada güçlü vuruntulara da maruz kalır. İşte bu bakımdan çoğu kayıcı tekne, dalgaları yarabilmek ve daha vuruntusuz ilermek için az da olsa `V' şeklinde kesitlere sahiptir. Kıç tarafa gittikçe de kesitler daha düz hale gelir ki bu form da suyun yüzeyine çıkmak, yükselmek için bir kaldırma yaratır.

Gövde yapılarına göre tekne seçimlerini ve sağladıkları avantaj-dezavantajları aşağıdaki tablodan edinebilirsiniz.

gonenmarine











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Teklif almak ya da bilgi edinmek için mesajınızı buradan iletebilirsiniz. Telefon numaranızı veya mail adresinizi eklemeyi unutmayınız.