Büyük gün geldi ve artık kendinize uygun bir tekne-yat alma hevesinizi hayata geçiriyorsunuz. Peki ilk olarak neye dikkat etmeniz gerekiyor?
Estetik oluşuna mı? :) Elbette çok önemli ama esas olan buz dağının görünmeyen kısmı yani su altında kalan gövde yapısı. Hızdan, sürüş kolaylığına, kullanacağınız motor gücünden, dalgalı sulardaki dengesine kadar her şeyi gövde belirler. Siz yine estetikliğine bakın elbet ama kullanım amacınızı belirleyip gövde yapılarına göre tekne tiplerini anlattığımız makalemizi de okumayı ihmal etmeyin.
GÖVDE
YAPILARINA GÖRE TEKNE TİPLERi:
1-Deplasman
2-Yarı deplasman
3- Kayıcı (Planning) olmak üzere
üçe ayrılmaktadır.
Deplasman tipi gövdelerde tekneler daha fazla suya
gömülüdürler. Su altı formu derin ‘V’ şeklindedir. Tekne ileri hareket ederken suyu
ileri doğru iter.
Tekneyi tanımlayan en önemli özelliklerden birisi deplasmandır. Herhangi bir
anda, bir teknenin gerçek deplasmanı, onun serbestçe yüzerken taşırdığı suyun
hacmi veya ağırlığıdır. Bununla birlikte tekne tasarımcıları için deplasman,
mürettebatı tam, bütün tankları ve ambarları üçte iki doluyken bir deniz
aracının toplam ağırlığı demektir. Deplasman tip teknelerde hız belirli bir
sınırın üzerine çıkamaz. Örnek olarak verecek olursak 25-30 fitlik bir teknenin
maksimum hızı 7-8 knot üzerine çıkamaz. Bu tip tekneler stabil, konforlu ve
ekonomik seyir yapan teknelerdir. Ve oldukça fazla yük taşıma kapasiteleri
vardır. Performansları yüklemeden dolayı fazla etkilenmez
Yarı deplasman tipi teknelerde ise hız biraz daha fazladır; deplasman tipi
teknelere göre daha hızlı giderler. Su altı formu daha az derin ‘V’
şeklindedir. Düşük hızlarda ise deplasman tipi teknelere göre daha az
etkindirler. Düşük hızlarda yakıt tüketimleri biraz daha fazla olup günümüzde
oldukça yaygınlaşan bir çok trawler yat yada motoryat bu gruba girebilir.
Kayıcı (Planning) tipi tekneler ise oldukça hızlı teknelerdir. Seyir hızlarında
pruvaları suyun üzerindedir. Planning durumuna geçtiklerinde oldukça stabil
tekneler olmakla birlikte düşük hızlarda etkinlikleri azalır. Deplasman tipi
teknelere göre daha az konforlu, daha az stabil teknelerdir. Bu teknelerde yük
aktıkça performans kaybı kaçınılmazdır. Düşük hızlarda bir deplasman teknesi gibi hareket eden
kayici tekneler, hızın yükselmesiyle suyun yüzeyine tırmanırlar. Teknenin altının
düz olması suyun yüzeyinde ilerlemek için çok elverişli ise de, suya tutunan
yüzeyin az olması dümen hakimiyetini zorlaştırır. Aynca formu böyle olan bir
tekne en küçük bir dalgada güçlü vuruntulara da maruz kalır. İşte bu bakımdan
çoğu kayıcı tekne, dalgaları yarabilmek ve daha vuruntusuz ilermek için az da
olsa `V' şeklinde kesitlere sahiptir. Kıç tarafa gittikçe de kesitler daha düz
hale gelir ki bu form da suyun yüzeyine çıkmak, yükselmek için bir kaldırma
yaratır.
Gövde yapılarına göre tekne seçimlerini ve sağladıkları avantaj-dezavantajları aşağıdaki tablodan edinebilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Teklif almak ya da bilgi edinmek için mesajınızı buradan iletebilirsiniz. Telefon numaranızı veya mail adresinizi eklemeyi unutmayınız.